Menu
Kochani Odkrywcy! Wiemy jak bardzo lubicie przeprowadzać eksperymenty! Specjalnie dla Was, przygotowaliśmy zestaw prostych doświadczeń, które wyjaśnią niektóre zjawiska i zagadnienia z dziedziny chemii i fizyki.
W skład każdego zestawu wchodzą niezbędne, profesjonalne naczynia laboratoryjne oraz inne akcesoria, które pomogą wykonać eksperymenty naukowe. Oprócz elementów box-ów, do każdego zestawu przygotowane zostały poradniki wideo i instrukcje w wersji elektronicznej, dzięki którym każdy Mały Naukowiec będzie wiedział jak krok po kroku wykonać dane doświadczenie.
Zaloguj się jeśli posiadasz już konto z przypisanym zamówieniem
A może nasze przykładowe doświadczenia zachęcą i zainspirują Cię do dalszego eksperymentowania?
Zestaw Małego Odkrywcy można śmiało wykorzystywać do innych doświadczeń lub projektów naukowych.
Zestaw nie zawiera tacy oraz fartucha ochronnego.
Czy gaz możemy zobaczyć?
Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:
Co zaczęło dziać się w kolbie?
Po wlaniu octu do kolby z sodą oczyszczoną zaczęła tworzyć się piana. W tym doświadczeniu stworzyliśmy małą fabrykę gazu. Tym gazem jest dwutlenek węgla. Mogliśmy go zobaczyć w postaci piany i małych bąbelków uciekających ku górze.
Jeśli nic nie przychodzi Ci do głowy, koniecznie wykonaj doświadczenie 3. Może wpadniesz na jeszcze inny pomysł!
Produkcja solnych kryształów
Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:
Nić zaczęła być mokra na całej swojej długości. Po kilku dniach, na nici zaczął powstawać biały osad. Woda z nitki zaczęła parować, pozostawiając biały osad, który jest nadmiarem soli z roztworu.
Ciepła woda powoduje, że sól o wiele łatwiej się w niej rozpuszcza. Dzieje się tak, ponieważ cząsteczki ciepłej wody są bardziej oddalone od siebie. Dzięki temu, mamy więcej miejsca na cząsteczki soli, która tworzy z woda roztwór nasycony.
Rosnący balonik
Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:
Co się dzieje z balonikiem, co się dzieje w butelce?
Balonik zaczął się powiększać, a w butelce / kolbie zaczęła powstawać piana. W zlewce doszło do reakcji chemicznej drożdży i cukru. Gdy te dwa składniki się ze sobą połączą, zacznie wytwarzać się dwutlenek węgla, który przyczynił się m.in. do napompowania balonika.
Taka sama reakcja zachodzi podczas pieczenia chleba. Mąka, z której powstaje chleb, zawiera cukier. Aby ciasto urosło, konieczne są drożdże. Charakterystyczna struktura chleba (jak gąbka) jest wynikiem wydzielającego się podczas pieczenia dwutlenku węgla.
Jaką średnicę ma słomka?
Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:
Jaką średnicę ma słomką – która jej część wydaje się grubsza?
Dolna część słomki włożonej do wody, wydaje się grubsza.
Abyśmy mogli zobaczyć słomkę (czy inne przedmioty), promienie światła muszą przejść przez otaczające nas powietrze. Jeśli jakiś przedmiot jest zanurzony w wodzie, światło musi pokonać drogę przez powietrze oraz wodę. W przypadku dolnej części słomki, zanurzonej w wodzie, światło musi pokonać drogę nie tylko przez powietrze i wodę, ale także przez ścianki
zlewki. Ścianki zlewki są wypukłe, dlatego działają trochę jak lupa. Światło załamuje się na ściankach zlewki i to właśnie dlatego wydaje nam się, że słomka zanurzona w wodzie ma większą średnicę.
Niewidzialna błonka
Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:
Wykałaczki unoszą się na powierzchni wody.
Napięcie powierzchniowe można porównać do elastycznej, niewidzialnej błonki na powierzchni cieczy. Ta delikatna błonka jest w stanie utrzymać na powierzchni wody bardzo lekkie przedmioty. Jeśli to doświadczenie było zbyt proste, można je wykonać z uzyciem metalowego spinacza. Położenie go na powierzchni wody może okazać się o wiele trudniejsze
Kropla wody
Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:
Co się stało z kroplą wody na monecie?
Kropla wody na monecie powiększa się, aż w końcu rozlewa się. Czy udało Ci się policzyć, ile kropel wody zmieściło się
na monecie?
To dzięki napięciu powierzchniowemu, krople wody przyjmują kulisty kształt. Wspomniana wcześniej niewidoczna błonka, utrzymuje krople wody na monecie. Gdy kropelek wody jest już za dużo, błonka nie jest w stanie ich utrzymać i woda
rozlewa się.