LeoLab

Mały Odkrywca

Doświadczenia Małego Odkrywcy

Kochani Odkrywcy! Wiemy jak bardzo lubicie przeprowadzać eksperymenty! Specjalnie dla Was, przygotowaliśmy zestaw prostych doświadczeń, które wyjaśnią niektóre zjawiska i zagadnienia z dziedziny chemii i fizyki.

Dostęp zablokowany

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszych zestawów edukacyjnych!

W skład każdego zestawu wchodzą niezbędne, profesjonalne naczynia laboratoryjne oraz inne akcesoria, które pomogą wykonać eksperymenty naukowe. Oprócz elementów box-ów, do każdego zestawu przygotowane zostały poradniki wideo i instrukcje w wersji elektronicznej, dzięki którym każdy Mały Naukowiec będzie wiedział jak krok po kroku wykonać dane doświadczenie.

Dostęp do materiałow on-line, znajdujących się na naszej platformie multimedialnej,
zostanie przydzielony po zamówieniu i opłaceniu zestawu.

Zaloguj się jeśli posiadasz już konto z przypisanym zamówieniem

Dzięki tym doświadczeniom:

  • poznasz podstawowe zagadnienia z optyki,
  • przeprowadzisz proste reakcje chemiczne,
  • dowiesz się co nieco o substancji,
  • dowiesz się czym jest napięcie powierzchniowe
  • oraz wyhodujesz kryształy soli.

A może nasze przykładowe doświadczenia zachęcą i zainspirują Cię do dalszego eksperymentowania?

Możesz również pobrać materiały oraz quiz w formie pdf.

Zestaw Małego Odkrywcy można śmiało wykorzystywać do innych doświadczeń lub projektów naukowych.

Zestaw zawiera:

  • kolbę,
  • zlewkę o pojemności 100ml,
  • bagietkę,
  • pipetę,
  • szczypce.

Zestaw nie zawiera tacy oraz fartucha ochronnego.

Wstęp

Doświadczenie 1

Czy gaz możemy zobaczyć?

Opis doświadczenia

Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:

  • kolbę,
  • zlewkę o pojemności 100 ml,
  • ocet,
  • sodę oczyszczoną,
  • łyżeczkę.
  1. Do zlewki nalewamy ok. 30 ml octu.
  2. Do kolby nasypujemy łyżeczke sody oczyszczonej.
  3. Szybko wlewamy odmierzoną porcję octu do kolby.

Co zaczęło dziać się w kolbie?

Odpowiedź

Po wlaniu octu do kolby z sodą oczyszczoną zaczęła tworzyć się piana. W tym doświadczeniu stworzyliśmy małą fabrykę gazu. Tym gazem jest dwutlenek węgla. Mogliśmy go zobaczyć w postaci piany i małych bąbelków uciekających ku górze.

Czy znasz może jeszcze jakieś inne sposoby na zobaczenie gazu?

Jeśli nic nie przychodzi Ci do głowy, koniecznie wykonaj doświadczenie 3. Może wpadniesz na jeszcze inny pomysł!

Film

Doświadczenie 2

Produkcja solnych kryształów

Opis doświadczenia

Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:

  • kolbę,
  • wodę,
  • sól kuchenną,
  • łyżeczkę,
  • bagietkę,
  • słomkę,
  • grubą nić / sznurek.
  1. Do kolby nalewamy 150 ml ciepłej (nie gorącej) wody.
  2. Do kolby nasypujemy łyżeczkę soli i mieszamy aż do jej rozpuszczenia.
  3. Powtarzamy czynność, aż sól nie będzie chciała się rozpuszczać.
  4. Na słomce zawiązujemy nitkę.
  5. Słomkę kładziemy na kolbie, nitkę zanurzamy w roztworze wody z solą.
  6. Ustawiamy kolbę w chłodnym miejscu i czekamy na pierwsze kryształy.

Obserwacja

Nić zaczęła być mokra na całej swojej długości. Po kilku dniach, na nici zaczął powstawać biały osad. Woda z nitki zaczęła parować, pozostawiając biały osad, który jest nadmiarem soli z roztworu.

Dla ciekawych świata

Ciepła woda powoduje, że sól o wiele łatwiej się w niej rozpuszcza. Dzieje się tak, ponieważ cząsteczki ciepłej wody są bardziej oddalone od siebie. Dzięki temu, mamy więcej miejsca na cząsteczki soli, która tworzy z woda roztwór nasycony.

Film

Doświadczenie 3

Rosnący balonik

Opis doświadczenia

Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:

  • butelkę / kolbę,
  • wodę,
  • drożdże piekarskie suche,
  • cukier,
  • bagietkę.
  • łyżeczkę,
  • balonik,
  • nożyczki,
  • ew. gumka recepturka.
  1. Do butelki nalewamy cieplą wodę.
  2. Dodajemy opakowanie suchych drożdży i mieszamy za pomocą bagietki (lub np. długiej słomki).
  3. Następnie dodajemy dwie łyżeczki cukru i ponownie mieszamy.
  4. Na butelkę nakładamy ucięty balonik – można przytrzymać go gumką.
  5. Odstawiamy zlewkę w ciepłe miejsce, czekamy i obserwujemy.

Co się dzieje z balonikiem, co się dzieje w butelce?

Odpowiedź

Balonik zaczął się powiększać, a w butelce / kolbie zaczęła powstawać piana. W zlewce doszło do reakcji chemicznej drożdży i cukru. Gdy te dwa składniki się ze sobą połączą, zacznie wytwarzać się dwutlenek węgla, który przyczynił się m.in. do napompowania balonika.

Dla ciekawych świata

Taka sama reakcja zachodzi podczas pieczenia chleba. Mąka, z której powstaje chleb, zawiera cukier. Aby ciasto urosło, konieczne są drożdże. Charakterystyczna struktura chleba (jak gąbka) jest wynikiem wydzielającego się podczas pieczenia dwutlenku węgla.

Film

Doświadczenie 4

Jaką średnicę ma słomka?

Opis doświadczenia

Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:

  • zlewkę o pojemności 100 ml,
  • wodę,
  • słomkę.
  1. Do zlewki nalewamy ok. 80 ml wody.
  2. Do zlewki z wodą wkładamy słomkę.

Jaką średnicę ma słomką – która jej część wydaje się grubsza?

Odpowiedź

Dolna część słomki włożonej do wody, wydaje się grubsza.

Dla ciekawych świata

Abyśmy mogli zobaczyć słomkę (czy inne przedmioty), promienie światła muszą przejść przez otaczające nas powietrze. Jeśli jakiś przedmiot jest zanurzony w wodzie, światło musi pokonać drogę przez powietrze oraz wodę. W przypadku dolnej części słomki, zanurzonej w wodzie, światło musi pokonać drogę nie tylko przez powietrze i wodę, ale także przez ścianki
zlewki. Ścianki zlewki są wypukłe, dlatego działają trochę jak lupa. Światło załamuje się na ściankach zlewki i to właśnie dlatego wydaje nam się, że słomka zanurzona w wodzie ma większą średnicę.

Film

Doświadczenie 5

Niewidzialna błonka

Opis doświadczenia

Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:

  • kolbę,
  • wodę,
  • miseczkę,
  • szczypce,
  • wykałaczki.
  1. Do kolby nalewamy ok. 200 ml wody i wlewamy wodę do miseczki.
  2. Jeśli wody będzie za mało, można powtórzyć czynność i wlać kolejną porcję wody.
  3. Położyć na powierzchni wody wykałaczki – na tym etapie ćwiczenia, mogą być przydatne szczypce.

Obserwacja

Wykałaczki unoszą się na powierzchni wody.

Dla ciekawych świata

Napięcie powierzchniowe można porównać do elastycznej, niewidzialnej błonki na powierzchni cieczy. Ta delikatna błonka jest w stanie utrzymać na powierzchni wody bardzo lekkie przedmioty. Jeśli to doświadczenie było zbyt proste, można je wykonać z uzyciem metalowego spinacza. Położenie go na powierzchni wody może okazać się o wiele trudniejsze

Film

Doświadczenie 6

Kropla wody

Opis doświadczenia

Do wykonania doświadczenia potrzebujemy:

  • zlewkę o pojemności 100 ml,
  • wodę,
  • pipetę,
  • monetę np. 1 zł.
  1. Do zlewki nalewamy ok. 70 ml wody.
  2. Przy pomocy zakraplacza, upuszczamy kilka kropel wody na monetę – tworzymy gigantyczną kroplę wody!

Co się stało z kroplą wody na monecie?

Odpowiedź

Kropla wody na monecie powiększa się, aż w końcu rozlewa się. Czy udało Ci się policzyć, ile kropel wody zmieściło się
na monecie?

Czy wiedziałeś?

To dzięki napięciu powierzchniowemu, krople wody przyjmują kulisty kształt. Wspomniana wcześniej niewidoczna błonka, utrzymuje krople wody na monecie. Gdy kropelek wody jest już za dużo, błonka nie jest w stanie ich utrzymać i woda
rozlewa się.

Film